راهنمای دریافت شناسه کالای تولیدی (بخش دوم) – پایانی
شناسه کالای تولیدی؛ شناسه ای منحصربفردیست که به ازای خصیصه های موجود در محصول تولید شده، در سامانه های تجاری به محصولات تخصیص داده می شود.
مطالعه بخش اول مقاله “راهنمای دریافت شناسه کالای تولیدی”
ادامه مراحل راهنمای دریافت شناسه کالای تولیدی، به ترتیب زیر میباشد:
4- شناسه تکمیلی
شناسه تکمیلی، شناسهای 16 رقمی با پیششماره 13 رقمی شناسه کالای متناظر بوده و در صورت مقداردهی فیلدهای اختیاری (تکمیلی) کالا توسط کاربر تولید میشود و از همین رو به ازای هر شناسه کالا (13 رقمی) امکان اخذ 999 شناسه تکمیلی (از 001 تا 999) وجود دارد.
در حال حاضر از شناسه تکمیلی در فرآیندهای تجاری استفاده نمیشود، بااینحال اگر کسبوکاری نیاز به تعریف کدی با اطلاعاتی بیشتر از شناسه کالا داشته باشد میتواند از این قابلت سامانه شناسه کالا در فرآیندهای داخلی خود استفاده نماید.
4-1 شناسه تکمیلی در سرفصل های دارای شناسه بینالمللی
در سرفصلهایی که بهصورت اختیاری یا اجباری از شناسه بینالمللی در صفحه «کدهای بینالمللی» استفاده کردهاید، اگر در حین فرآیند کدگذاری و یا از طریق کپی درخواست در فیلد شناسه بینالمللی کدی را وارد کنید که از قبل در سامانه وجود داشته باشد و شناسنامه آن تکمیلشده باشد، فرم تکمیل اطلاعات و شناسنامه کالای موجود در سامانه نمایش داده می شود و شما میتوانید اقدام به مقداردهی فیلدهای اختیاری و درنتیجه تکمیل اطلاعات شناسه 16 رقمی کنید.
توجه داشته باشید اگر برای یک شناسه کالا فیلد شناسه بینالمللی مقداردهی شده باشد، آن شناسه کالا فقط میتوانند یک شناسه تکمیلی داشته باشد و در مراحل بعدی فقط اطلاعات آن کامل میشود و امکان صدور شناسه کالای تولیدی جدید وجود ندارد.
4-2 شناسه تکمیلی سرفصل های فاقد شناسه بینالمللی
در این سرفصل ها اگر مقادیر انتخابی برای فیلدهای اجباری و همچنین اطلاعات طبقهبندیهای HS,ISIC و CPC با اطلاعات شناسه کالایی که در سامانه وجود دارد یکسان باشد، فرم تکمیل اطلاعات با مشخصات شناسه کالای موجود در سامانه نمایش داده می شود.
با مقداردهی فرم «تکمیل اطلاعات» چنانچه شناسه کالای تکراری تشخیص دادهشده دارای شناسه تکمیلی نباشد، شما می توانید با تکمیل اطلاعات فیلدهای اختیاری، اولین شناسه تکمیلی خود را دریافت کنید. درصورتیکه پیشازاین برای شناسه کالا، شناسه تکمیلی صادرشده باشد، میتوانید اقدام به ایجاد شناسه تکمیلی جدید با مقادیر جدید برای فیلدهای اختیاری کنید و یا اینکه پس از انتخاب یکی از شناسه تکمیلیهای موجود اطلاعات آن را کاملتر کنید.
4-3 نحوه ایجاد شناسه تکمیلی
بعد از نمایش فرم اولیه تکمیل اطلاعات و انتخاب گزینه تکمیل اطلاعات/ افزودن اطلاعات، میتوان با انتخاب صفحه «فیلدهای توصیفی تکمیلی» اقدام به مقداردهی فیلدهای توصیفی اختیاری کنید.
تصویر 17-فرم نمایش شناسه کالای تکراری
تصویر 18-مقداردهی فیلدهای توصیفی تکمیلی (اختیاری)
5- کپی درخواست
برای سهولت در ثبت کالا با ویژگیهای یکسان می¬توان از قابلیت «کپی درخواست» در سامانه استفاده کرد. برای این کار ابتدا از فهرست کالاهای تولیدی، در لیست کالاهای ثبتشده خود گزینه کپی درخواست را انتخاب نمایید.
تصویر 19-محل گزینه کپی درخواست
پس از انتخاب این گزینه، فرم «ثبت کالای جدید» با مقادیر شناسه کالای انتخابشده به کاربر نمایش داده میشود. کاربر در صفحات مختلف، تغییرات مدنظر نسبت به شناسه کالای کپی شده را اعمال و پس از اتمام مراحل گزینه ثبت را انتخاب می کند.
در این مرحله گامهای تشریح شده در فرآیند ثبت کالای تولیدی اجرا خواهد شد.
تصویر 20-فرم اطلاعات کالا در زمان کپی درخواست
تصویر 21-ذخیره درخواست و نمایش شماره درخواست تخصیص دادهشده
6- درخواستهای در گردش
یکی از قابلیتهای سامانه شناسه کالا امکان ذخیره درخواست شناسه کالا است. ممکن است کاربر شروع به ثبت کالایی کند و به هر دلیل مراحل را به اتمام نرساند. این امکان وجود دارد که کاربر در هر یک از گامهای ثبت صدور شناسه کالا، از گزینه ذخیره استفاده کند.
تصویر 22- ذخیره جهت ایجاد درخواست
در این لحظه به اطلاعات ثبتشده کاربر یک شماره درخواست تخصیص داده میشود و پیغامی مبنی بر ذخیره درخواست و شماره درخواست به کاربر نمایش داده میشود.
تصویر 23-ذخیره درخواست و نمایش شماره درخواست تخصیص دادهشده
جهت مشاهده لیست درخواستهای موجود، میبایست از گزینه درخواستهای در گردش استفاده شود. در این صفحه با انتخاب گزینه ادامه فرایند به ازای هر درخواست، میتوان اقدام به تکمیل اطلاعات و در انتها با انتخاب گزینه ثبت و ارسال شناسه کالای جدید اخذ نمود.
تصویر 24-صفحه درخواستهای در گردش
تصویر 25-تکمیل اطلاعات درخواست و ثبت اطلاعات
7- دلایل عدم تبدیل درخواست به شناسه کالا
فرآیند صدور شناسه کالا یا تکمیل اطلاعات یک درخواست به دلایل زیر منجر به اخذ شناسه کالا نمیشود:
- درخواست ارزش (مقدار) جدید برای یکی از فیلدهای توصیفی توسط کاربر: در این حالت، درخواست شما در وضعیت «در حال نظارت» قرار دارد و توسط کارشناسان سامانه شناسه کالا بررسی میشود.
پس از انجام بررسیهای لازم، پاسخ مناسب در فرم درخواستهای در گردش به شما نمایش داده میشود.
- کارشناسی اطلاعات کالای اظهارشده: به درخواست کارگروه تخصصی، اخذ شناسه کالا در برخی از سرفصلهای کالایی نیازمند نظارت شناسنامه اظهارشده شما است و علاوه بر درخواست مقدار جدید توسط شما، همه اطلاعات شناسنامه کالای معرفیشده توسط کارشناسان سامانه شناسه کالا بررسی میشود. تا اتمام نظارت کالای معرفیشده، درخواست شما در وضعیت «در حال نظارت» قرار دارد.
- عدم تکمیل درخواست: شما به جهت عدم وجود اطلاعات دقیق و کافی جهت تکمیل فرآیند ثبت کالا یا به دلایل دیگر، ادامه ثبت کالا را به زمان دیگری موکول و درخواست خود را در آن مرحله ذخیره کردید. در این حالت وضعیت درخواست «کاربر ارسال نشده» است.
در منوی درخواستهای در گردش با جستجوی شماره درخواست، تاریخ درخواست (بازهی تاریخی ارسال درخواست)، قلم کالا و یا وضعیت درخواست میتوان درخواست موردنظر را یافت و از وضعیت آن (رد، در جریان، در حال نظارت، ارسال نشده) مطلع شد.
تصویر 26-وضعیت درخواستها
8- وضعیتهای مختلف درخواست
- در حال نظارت: درخواست شما توسط کارشناسان سامانه شناسه کالا در حال بررسی است.
- رد: درخواست شما به علت انتخاب اشتباه گروه کالایی، سرفصل، یا به دلایل دیگر، توسط کارشناسان سامانه شناسه کالا رد شده است. در این وضعیت شما باید درخواست را حذف و یک درخواست جدید با اطلاعات صحیح ثبت کنید.
- در جریان: درخواست شما توسط کارشناسان سامانه شناسه کالا بررسیشده و به سمت کاربر برگشت دادهشده میشود.
- ارسال نشده: شما ادامه ثبت کالا را به زمان دیگری موکول کردید و ثبت کالای خود را در آن مرحله ذخیره کردهاید.
9-جستجوی کالا
روشهای مختلفی جهت استعلام و جستجوی شناسه کالا در نظر گرفتهشده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود؛
9-1 فرم جستجوی کالا در عملیات شناسه کالا
کاربران میتوانند با انتخاب گزینه جستجوی کالا در منو عملیات شناسه کالا، از قابلیتهای بخش جستجوی شناسه کالا استفاده نمایند.
جستجوی کالا در این بخش میتواند بهصورت تخصصی و در تبهای جداگانه بر اساس شناسه های بینالمللی کالا، شرح کالا، شناسه داخلی کالا، تناظرات بینالمللی و برخی موارد دیگر انجام گیرد.
9-2 استعلام اطلاعات خلاصه شناسه کالا از صفحه اصلی سامانه جامع تجارت
این امکان برای مراجعه کنندگان به سامانه جامع تجارت فراهمشده است تا بدون ثبتنام و ورود بهحساب کاربری، اقدام به استعلام شناسه کالا کنند.
شما میتوانید در صفحه اصلی سامانه جامع تجارت، از بخش استعلامات، گزینه استعلام را انتخاب نمایید. سپس در صفحه نمایشدادهشده اقدام به استعلام شناسه کالا بر اساس شناسه داخلی کالا (شناسه کالا) و شناسه بینالمللی GTIN کنید.
تصویر 27-صفحه جستجوی شناسه کالا
تصویر 28- استعلام اطلاعات خلاصه شناسه کالا
جهت دریافت بروزترین مباحث در حوزه تجارت و بازرگانی، با تجاریار همراه باشید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
خلق شخصیت کاریزماتیک تاجر | نکاتی که قبل از ورود به بازرگانی باید بدانید
راهنمای ابطال درخواست تخصیص ارز
پس از ایجاد درخواست تخصیص ارز، این امکان وجود دارد تا در صورت صلاحدید درخواست تخصیص ارز را ابطال و به سامانه جامع ارزی بانک مرکزی ارسال کنید. توجه فرمایید تنها زمانی میتوانید درخواست تخصیص ارز را ابطال کنید که وضعیت آن «تخصیصیافته»، «آماده برای تخصیص» یا وضعیت فعالیت «اتمام» باشد.
راهنمای تعیین منشا ارز
تمام کالاهایی که بهصورت بانکی، بدون انتقال ارز ثبتشده باشند، باید در سامانه جامع تجارت اقدام به تعیین منشا ارز نموده و جهت ترخیص کالا، کد رهگیری اعلامیه تأمین ارز را دریافت نمایند.
راهنمای درخواست تخصیص ارز وارداتی (بخش دوم) – پایانی
در فرایند واردات رسمی کالا، بعد از نهایی شدن ثبت سفارش و جهت دریافت مجوز خرید ارز، بازرگان میبایست نسبت به ارائه درخواست تخصیص ارز در سامانه جامع تجارت بپردازد.
راهنمای دریافت شناسه کالای وارداتی (بخش دوم) – پایانی
شناسه کالای وارداتی؛ شناسه ای منحصربفردیست که به ازای خصیصه های موجود در محصول، طی فرآیندهای تجاری به محصولات تخصیص داده میشود.
راهنمای درخواست تخصیص ارز وارداتی (بخش اول)
در فرایند واردات کالا، بعد از نهایی شدن ثبت سفارش و برای دریافت مجوز خرید ارز، بازرگان میبایست نسبت به ارائه درخواست تخصیص ارز وارداتی در سامانه جامع تجارت اقدام نماید.
دیدگاهتان را بنویسید